RAS MAINS EXAM PREPARATION2021 / RAS MAIN EXAM SYLLABUS

ras mains answer writing
RAS Mains... -

Table of Contents

अधिक अंक कैसे प्राप्त करें RAS MAINS में?

आर एस प्रारंभिक परीक्षा में तथ्यात्मक ज्ञान का परीक्षण होता है RAS mains exam preparation में तथ्यात्मक सामग्री को विश्लेषणात्मक दृष्टि के साथ में निर्धारित शब्द सीमा में लिखना होता है… मुख्य परीक्षा वस्तुतः आपकी लेखन शैली का परीक्षण है जिसमें यह महत्वपूर्ण है कि आप जो बात जान रहे हो उसे संक्षेपण के साथ में कैसे लिख पाते हैं…

आप विज्ञान के विद्यार्थी हैं और विज्ञान और प्रौद्योगिकी के बारे में बहुत जानते हैं मगर सवाल यह है कि आप उसको कम शब्दों में कैसे लिख पाते हैं..

आप गांधी जी के योगदान पर लगातार 1 घंटे तक बोल सकते हैं लेकिन मुख्य परीक्षा में गांधीजी के योगदान को एक पेज में या आधे पेज में या 2 पंक्तियों में लिखना ही RAS mains exam preparation में सफलता का पैमाना है….

IAS ki taiyaari kaise kare/ IAS Preparation2021/ आईएएस की तैयारी कैसे करें?UPSC Preparation/ UPSC Syllabus

आप बजट 2021 को बहुत ज्यादा पढ़ चुके हो और आपसे यह कहा जाए कि बजट 2021 को 5 पंक्तियों में बताओ तो आपके लिए लिखना मुश्किल हो जाएगा अगर आपने अभ्यास नहीं कर रखा है तो….

Ras mains preparation आपके उत्तरों में क्रमिकता, सुव्यवस्थित, संक्षिप्त और सारगर्भित भाव होना चाहिए…दूसरे शब्दों में कहें तो आपके उत्तर में एकीकृत उपागम होना चाहिए जिसमें पूछे गए विषय पर समग्र पक्षों की प्रस्तुति निर्धारित शब्द सीमा में होनी चाहिए….

मुख्य परीक्षा में आपको उत्तर लिखते समय यह पता होना चाहिए क्या लिखना है और क्या छोड़ना है…

RAS mains exam preparation  में आपमें शब्दों रूपी माला को पिरोने की योग्यता होनी चाहिए…

एक उदाहरण मैं हर जगह देता हूं कि आप से पूछा जाए कि विज्ञान क्या है?

पहले आप खुद ही इसका उत्तर सोच लो और फिर मेरी दृष्टि में सर्वोत्तम उत्तर ऐसा होना चाहिए:

किसी विषय का क्रमबद्ध, सुव्यवस्थित,प्रयोग, अनुसंधान आधारित ,मूल्य निरपेक्ष ,अनुभवमूलक सार्व-

भौमिक ज्ञान ही विज्ञान है…

आप राजस्थान प्रशासनिक सेवा के मुख्य परीक्षा के पाठ्यक्रम के समस्त विषयों पर नोट्स बनाएं जिनमें आप के उत्तर सारगर्भित हो….

Ras mains preparation वस्तुतः आपकी लेखन शैली का ही परीक्षण है और लेखन शैली अभ्यास से विकसित होती है..

राजस्थान प्रशासनिक सेवा का यह syllabus काफी व्यापक है..  यदि आप इतिहास का गहराई से अध्ययन करते हैं, लेकिन भूगोल या करंट अफेयर्स की मूल बातें भी कवर करने में विफल रहते हैं, तो परीक्षा पास करने की आपकी संभावनाएं कम हो जाती है.. सभी विषयों की पर्याप्त समझ रखना हमेशा बेहतर होता है  ताकि आप परीक्षा में अधिकतम प्रश्नों का प्रयास कर सकें और अच्छी rank प्राप्त कर सकें.. किसी भी भाग को छोड़ना नहीं है..

Ras mains exam preparation हेतु अपना समय इस तरह से निवेश करें कि आप सबसे बुनियादी कवरेज और समझ के साथ अधिक प्रश्नों का प्रयास कर सकें….इसके लिए आपको पिछले साल के प्रश्न पत्रों को भी देखना चाहिए जिससे आपको पता लगेगा की ras mains ट्रेंड कैसा है…

राजस्थान के विशिष्ट विषयों के लिए अनुशंसित महत्वपूर्ण पुस्तक भल्ला है… राजस्थान अर्थव्यवस्था के लिए, दिए गए वर्ष की आर्थिक समीक्षा पूरी तरह से तैयार होनी चाहिए।

समाजशास्त्र भाग के लिए, इग्नू सामग्री को संदर्भित किया जा सकता है…यह सरल, संक्षिप्त और प्रासंगिक है…भारतीय समाज और इसकी समस्याएं जैसे जातिवाद, सांप्रदायिकता, क्षेत्रवाद, शहरीकरण आदि को 11 वीं और 12 वीं कक्षा के समाजशास्त्र एनसीईआरटी से कवर किया जा सकता है…राजस्थान की जनजातियों के लिए कोई भी भल्ला या लक्ष्य की हेल्प ले सकते हैं……

लेखांकन और लेखा परीक्षा भाग के लिए, कक्षा 11 वीं और 12 वीं वाणिज्य NCERT पुस्तकों के प्रासंगिक अध्यायों को संदर्भित किया जाना चाहिए….जटिल संख्यात्मक समस्याओं या उस प्रकार की किसी भी चीज़ के लिए जाने की आवश्यकता नहीं है …बस मूलभूत अवधारणा जरूरी है..

📝

पब्लिक एडमिनिस्ट्रेशन एंड मैनेजमेंट एंड एडमिनिस्ट्रेटिव एथिक्स में आने वाली किताबें, जैसे लक्ष्मीकांत (पब्लिक एडमिनिस्ट्रेशन बेहद उपयोगी है… ARC report के finding बहुत usefull हो सकते हैं ethics answer writing में…. Ethics हेतु आप किसी स्तरीय कोचिंग के  की हेल्प ले सकते हैं…

व्यवहार भाग के लिए, कक्षा 11 वीं और 12 वीं (केवल प्रासंगिक अध्यायों) के लिए मनोविज्ञान NCERT पुस्तकों को संदर्भित किया जाना चाहिए जो परीक्षा के लिए पर्याप्त होगा….प्रेरणा और नेतृत्व जैसे विषयों के लिए लक्ष्मीकांत को संदर्भित किया जा सकता है।

विधि भाग के लिए, इग्नू सामग्री से मूल परिभाषा तैयार करें। आरटीआई, कार्यस्थल अधिनियम, POCSO आदि पर यौन उत्पीड़न जैसे कानूनी मुद्दों के लिए, आपको केवल मूल प्रावधानों, हाल के संशोधनों, यदि कोई हो, और उनके प्रभाव, प्रासंगिकता और उनके कार्यान्वयन में चुनौतियों के संदर्भ में विश्लेषण की आवश्यकता हैहै जो cureent news से पता लगती है…राजस्थान के कानूनों के लिए, आपको अधिकारियों, नियमों, अपीलीय तंत्र और शिकायत निवारण के संदर्भ में जानकारी, परिभाषाएँ और कार्य जानना चाहिए… एक्ट की मूलभूत पकड़ जरूरी है..

विज्ञान और प्रौद्योगिकी को कक्षा 6 से 12 वीं तक की एनसीईआरटी की किताबों की मदद से तैयार किया जा सकता है….खुद को केवल ras maims syllabus तक सीमित रखें..वर्तमान मामलों और प्रासंगिक नीतियों पर अतिरिक्त जोर दिया जाना चाहिए। उदाहरण के लिए नोबल फॉर मेडिकल, bio technology update…..

खेल और योग के लिए, आपको हाल के पुरस्कार विजेताओं, महत्वपूर्ण खेलों के पुरस्कार जो भारत में स्थापित किए गए हैं और उनके महत्व, खेल नीतियां, योग- इसका महत्व, बुनियादी मुद्राएं, और भारत की सॉफ्ट पावर के रूप में योग… International acceptance of yoga को कवर करें…

सरकारी योजनाओं के लिए राजस्थान सरकार की आर्थिक समीक्षा, जीओआई योजनाओं के लिए आर्थिक सर्वेक्षण और वर्तमान मामलों के लिए वर्तमान राष्ट्रीय और स्थानीय दैनिक…परीक्षा के लिए अपने नोट्स में महत्वपूर्ण घटनाओं को नोट करना सुनिश्चित करें… फ्लैगशिप योजना पर ध्यान दें..

हिंदी और अंग्रेजी को नजरअंदाज न करें, यदि आप अच्छी तरह से तैयारी करते हैं, तो आप आसानी से अच्छे अंक प्राप्त कर सकते हैं, विशेषकर व्याकरण भाग जो गणित की तरह है….अधिसूचना, औपचारिक पत्र, सरकारी परिपत्र, विज्ञप्ति आदि के लिए प्रारूपों का बार बार अभ्यास करें जो बहुत अंकदायी है.. हिंदी हेतु dr. राघव प्रकाश बेस्ट है…

Ras mains exam answer writing develop करे और सामान्य अंग्रेजी और सामान्य हिंदी के साथ समाजशास्त्र, कानून, व्यवहार, योग और खेल जैसे पाठ्यक्रम के हिस्सों को जल्द से जल्द तैयार किया जाना चाहिए….प्रबंधन, लोक प्रशासन, प्रशासनिक नैतिकता, लेखा और लेखा परीक्षा के विषयों के लिए एकीकृत दृष्टिकोण लागू किया जाना चाहिए…

Ras mains exam preparation विभिन्न प्रकार के प्रश्नों के लिए उत्तर लेखन अर्थात् 2 मार्करों के लिए अलग-अलग, 5 मार्कर और 10 मार्कर जारी रखने चाहिए.. हर सवाल को ऐसे तैयार करें की 20/50/ 200 शब्द में कभी भी बिना तैयारी के लिख सको…कुरजा पूछने पर पक्षी, विरह गीत के साथ बस आप यह फैक्ट भी जोड़ दो कि इसके अलावा एक होटल भी है जो…….

15- 20 वर्ड्स में सारी बात कहना बड़ी कला है.. क्या लिखूँ और क्या छोडूँ? इस संबंध में मेरी आपको यह सलाह है कि राजस्थान के सामान्य ज्ञान के साथ-साथ समस्त प्रश्न पत्रों में जो सिलेबस में जो डिस्क्राइब है, उस हर एक पॉइंट पर आपको 15 शब्दों में, 50 शब्दों में, 200 शब्दों में उत्तर घर से अभ्यास करके लिखा हुआ होना चाहिए ताकि वहां जाते ही आप सीधा प्रस्तुतीकरण कर दो… मूल ढाँचा घर पर तैयार करके जावो और बाकि जैसा मकान मालिक कहे वैसा काम कर दो…

जैसे कि भारतीय दर्शन में अगर बात करें गीता के दर्शन की… आप गीता के दर्शन को 2 पंक्तियों में ,छह सात पंक्तियों में और 20 पंक्तियों में घर से तैयार करके नोट्स में तैयार कर लो… निष्काम कर्म: गीता में वर्णित वह दर्शन अवधारणा जिसमें स्वयं को निमित मात्र मानते हुए, कर्तव्य भावना से अनाशक्त भाव से कर्म करना और परिणाम के प्रति स्थतितिप्रज्ञ हो जाना ही निष्काम कर्म है… इसी तरीके से 50 शब्दों में उत्तर देते हुए एक दो पॉइंट और जोड़ते हुए answer लिख दो.. 200 शब्दों में उत्तर लिखने के लिए कहे तो शुरुआत में गीता की पृष्ठभूमि भी बताते हुए लिख दो कि जब अर्जुन किंकर्तव्यविमूढ़ था तब भगवान श्री कृष्ण के द्वारा दिया गया दिव्य ज्ञान है जिसमें निष्काम कर्म योग, स्थितप्रज्ञ और स्वधर्म जैसी अवधारणाएं हैं जो वर्तमान में समकालीन विश्व की समस्त समस्याओं के निदान के लिए एक वैश्विक दृष्टि है.. बाद में इन शब्दों का पल्लवन और भाव विस्तार करते हुए एक दो line में कांट से तुलना कर दो… बड़े सवालों के अंत में बहुत से पॉइंट को शामिल करते हुए आप ऐसे लिख सकते हैं… आज द्वंद से गिरे अर्जुन से विश्व को ऐसी ही एक दृष्टि की जरूरत है जो समत्व भाव में रह कर लोक कल्याण कर सके और स्वधर्म का पालन कर अहेतुकी भाव से कर्म करते हुए अपने कर्तव्यों का उचित अनुपालन कर सके.

RAS MAINS Syllabus के हर पॉइंट पर आप पाँच पाँच पंक्तियाँ सार रूप में लिख लो..

RAS Mains Syllabus:


Ras mains syllabus ही ras mains exam preparation में आपके लिए ब्रह्म वाक्य है और इसका एक एक शब्द आपके लिए मायने रखता है… अगर आप चाहते हैं कि राजस्थान प्रशासनिक सेवा की मुख्य परीक्षा के लिए मैंने जो उदाहरण देकर के उत्तर लिखने के तरीके बताए हैं..ऐसे 10- 15 मॉडल आंसर आपको और बताऊँ तो आप प्रतिक्रिया करके मुझे बताएं….ताकि इस दिशा में और आगे लेखन कर सकूँ

RAS Mains EXAM Syllabus: General Knowledge and General Studies: RAS Mains Paper I

Part A: History, Art, Culture, Literature, Tradition and Heritage of Rajasthan

Unit I: History

  • Major landmarks in the History of Rajasthan from Pre-historic time to close of 18th Century, Important dynasties, their administrative and revenue system.
  • Salient events of 19th & 20th centuries: Peasant & Tribal Movements. Political Awakening, Freedom Movement and Integration.
  • Heritage of Rajasthan: Performing & fine Art, Handicraft and Architecture; Fairs, Festivals, Folk Music and Folk Dance
  • Important works of Rajasthani Literature and Dialects of Rajasthan.
  • Saints , Lok Devtas and eminent personalities of Rajasthan

Part B: Indian History & Culture

  • Indian heritage: Fine Art, Performing Art, Architecture & Literature from Indus Civilization to British Era.
  • Religious Movements and religious philosophy in Ancient and Medieval India.
  • History of Modern India from beginning of 19th Century to 1965 AD: Significant events, personalities and issues.
  • Indian National Movement- Its various stages & streams, important contributors and contribution from different parts of the country.
  • Socio-religious Reform Movements in 19th and 20th Century.
  • Post Independence consolidation and reorganisation – Accession of princely states & Linguistic reorganisation of the states

Part C: History of Modern World (up to 1950AD)

  • Renaissance and Reformation.
  • Enlightenment and Industrial Revolution.
  • Imperialism and colonialism in Asia and Africa.
  • Impact of World Wars.

Unit II: Economics

Part A: Indian Economy 

  • Major Sectors of Economy: Agriculture, Industry & Service- Current Status, Issues and Initiatives.
  • Banking: Concept of Money supply & High Powered Money. Role and Functions of Central Bank & Commercial Banks, issues of NPA, Financial Inclusion. Monetary Policy- Concept, objectives & Instruments.
  • Public Finance: Tax reforms in India- Direct & Indirect, subsidies- Cash Transfer and other related issues. Recent Fiscal Policy of India.
  • Recent Trends in Indian Economy: Role of Foreign Capital, MNCs, PDS, FDI, Exim Policy, 12th Finance Commission (Our view:Should be 12 Plan or 14th FC), Poverty alleviation schemes.

Part B: World Economy

RAS mains syllabus of World Economy includes following topics:

  • Global Economic issues and trends: Role of World Bank, IMF & WTO.
  • Concept of Developing, Emerging and Developed countries.
  • India in global Scenario.

Part C: Economy of Rajasthan

  • Agriculture, Horticulture, Forestry, Dairy and Animal husbandry with special reference to Rajasthan.
  • Industrial Sector- Growth and recent trends.
  • Growth, Development & Planning with special reference to Rajasthan.
  • Recent development and issues in service sector of Rajasthan.
  • Major Development Projects of Rajasthan- their objectives and impact.
  • Public Private Partnership Model for Economic Transformation in Rajasthan.
  • Demographic Scenario of the State and its impact on Rajasthan Economy.

Unit III: Sociology, Management, Accounting & Auditing

Part A: Sociology

RAS mains syllabus of Sociology includes following topics:

  • Development of Sociological Thought in India.
  • Social Values.
  • Caste Class & Occupation.
  • Sanskritization.
  • Varna, Ashram, Purusharth and Sanskar Vyavastha.
  • Secularism.
  • Issues and Problems of Society.
  • Tribal community of Rajasthan: Bhil, Mina (Meena) and Garasia

Part B: Management

  • Management – Scope, concept, functions of Management – Planning, Organizing, Staffing, Direction, Coordination and Control, Decision-Making: concept, process and techniques.
  • Modern concept of Marketing, Marketing Mix – Product, Price, Place and Promotion
  • Objective, concept of maximization of wealth, Sources of Finance – Short and Long term, Capital Structure, Cost of Capital.
  • Concept and Main theories of Leadership and Motivation, Communication, Basics of recruitment, selection, induction, training & development and appraisal system

Part C: Accounting & Auditing

  • Techniques of analysis of Financial statements, Basics of Working Capital Management, Responsibility and Social Accounting
  • Meaning & Objectives of Auditing, Internal Control, Social, Performance and Efficiency Audit.
  • Basics of different types of Budgeting, Budgetary control

RAS Mains EXAM Syllabus: General Knowledge and General Studies:RAS mains Paper II

Paper II shall include 3 units:

  • Unit I: Administrative Ethics
  • Unit II: General Science & Technology
  • Unit III: Earth Science (Geography & Geology)

Each of the above units includes parts A, B, C..and so on.

Unit I: Administrative Ethics

Ethics and Human Values :

  • Lesson from lives and teachings of great leaders, reformers and administrators.
  • Role of family, society and educational institutions in inculcating values.
  • Ethical concept-Rit and Rin, concept of Duties, concept of Good and Virtues.
  • Ethics in private and public relationships.
  • Behaviour, Moral and Political attitudes of administrators – Philosophical basis of Integrity.
  • Ethics of Bhagavad Geeta and its role in Administration.
  • Gandhian Ethics.
  • Contribution of Moral Thinkers and Philosophers from India.
  • Psycho-Stress Management.
  • Case Studies.
  • Emotional Intelligence – Concepts and their Utilities.

Unit II: General Science & Technology

  • Nanotechnology :- Concept and its application; Nano Mission of India.
  • Nuclear technology :- Basic concept, radioactivity and its applications, different types of nuclear reactors, civilian and military uses. Institutional structure for development of nuclear technology in India.
  • Telecommunication :- Basic concept, Telecom application for socio-economic development of masses, Indian telecom industry with brief history, National Telecom Policy and TRAI (Telecom Regulatory Authority of India)
  • Electromagnetic waves, communication systems, basics of computers, uses of information technology, e-governance and e-commerce in administration.
  • Defence :- Types of missiles with reference to the India Missile Programme; Various chemical and biological weapons ; Role of DRDO in various fields (other than weapons).
  • States of Matter
  • Allotropes of carbon.
  • pH Scale and importance of pH in daily life.
  • Corrosion and its prevention
  • Catalyst
  • Soap and Detergents – Cleansing action of soap.
  • Polymers and their uses
  • General awareness of digestive, respiratory, circulatory, excretory, coordination and reproductive system of Humans
  • Application of Biotechnology and concerned Ethical and Intellectual Property Right Issues. Food and Human Health : General Awareness of Balanced and Unbalanced Food, Malnutrition, Intoxicants, Blood, Blood Group and Immunity (Antigen, Antibodies), Blood Transfusion, Immunization & Vaccination.
  • Human diseases : Communicable & Non Communicable Diseases, Acute and Chronic Diseases; Causes and Prevention of Infectious, Genetic and Lifestyle Disease.
  • Water quality and water purification.
  • Public Health Initiatives with special reference to the State of Rajasthan.
  • Contribution of Indian Scientists in Science and Technology.
  • Ecosystem : Structure and Function.
  • Atmosphere : Composition and Basic nutrient cycling (Nitrogen, Carbon and Water Cycles)
  • Climate Change; Renewable and Non-Renewable Energy.
  • Environmental Pollution and Degradation; Waste Management.
  • Biodiversity and its conservation with special reference to the state of Rajasthan.
  • Water Conservation with special reference to the Traditional Systems in the State of Rajasthan.
  • Agriculture, Horticulture, Forestry, Dairy and Animal Husbandry with special reference to Rajasthan.

Unit III: Earth Science (Geography & Geology)

Part A: Geography of World 

  • Broad Physical Feature: Mountains, Plateaus, Plains, Lakes and Glaciers.
  • Earthquakes and Volcanoes: Types, distribution and their impact
  • Earth and its Geological time scale.
  • Current Geopolitical Problems.

Part B: Geography of India

  • Broad Physical Features: Mountains, Plateaus, Plains, Lakes and Glaciers.
  • Major Physiographic divisions of India.
  • Climate- Origin of Monsoon, Seasonal Climatic conditions, Distribution of rainfall and climatic regions.
  • Natural Resources:
    • (a) Water, Forest, Soil
    • (b) Rocks & Mineral: Types and their uses
  • Population: Growth, Distribution and Density, Sex-ratio, Literacy, urban and Rural Population.

Part C: Geography of Rajasthan

  • Broad Physical Features: Mountains, Plateaus, Plains, Rivers and Lakes.
  • Major Physiographic Regions.
  • Natural Vegetation and Climate.
  • Livestock, Wildlife and its Conversation.
  • Agriculture- Major Crops.
  • Mineral Resources:
    • (i) Metallic Minerals- Types, distribution and Industrial uses and their conservation.
    • (ii)Non- Metallic Minerals- Types, distribution and Industrial uses and their conservation.
  • Energy Resources: Conventional and Non-conventional.
  • Population and Tribes.

RAS Mains Syllabus: General Knowledge and General Studies:RAS mains Paper III

Paper III shall include 3 units:

  • Unit I: Indian Political System, World Politics and Current Affairs
  • Unit II:Concepts, Issues and Dynamics of Public Administration and Management
  • Unit III: Sports & Yoga, Behavior and Law

Each of the above units includes parts A, B, C..and so on.

Unit I: Indian Political System, World Politics and Current Affairs

  • Indian Constitution: Framing, Features, Amendments, Basic Structure.
  • Ideological Contents: Preamble, Fundamental Rights, Directive Principles of State Policy, Fundamental Duties.
  • Institutional framework- I: Parliamentary System, President, Prime Minister and Council of Ministers, Parliament.
  • Institutional Framework- II: Federalism, Centre-State relations, Supreme Court, High Courts, Judicial Review, Judicial Activism.
  • Institutional Framework- III: Election Commission of India, Comptroller and Auditor General, Union Public Service Commission, NITI Aayog, Central Vigilance Commission, Central Information Commission, National Human Rights Commission
  • Political Dynamics: Role of Cast, Religion, Class, Ethnicity, Language and Gender in Indian Politics, Political Parties and Electoral Behaviour, Civil Society and Political Movement, Issues related to National Integrity and Security.
  • Potential areas of Socio-Political conflicts.
  • State Politics of Rajasthan: Party System, Political Demography, Different phases of Political competition in Rajasthan, Panchayati Raj and Urban self Government Institutions
  • Emerging World Order in the post Cold War era, USA’s hegemony and its resistance, UN and Regional Organizations, International Terrorism and Environmental issues.
  • Foreign Policy of India: Evolution, Determinants, India’s relations with USA, China, Russia and European Union, India’s role in UN, NAM, BRICS, G- 20, G- 77 and SAARC.
  • Geo-political and Strategic development in South Asia, South East Asia and West Asia and their impact on India.
  • Current Affairs: Current events, persons and places of Rajasthan, National and international importance, recent activities related to games and sports.

Unit II:Concepts, Issues and Dynamics of Public Administration and Management

  • Administration and management: Meaning, nature and significance. Its role in developed & developing societies. Evolution of Public Administration as a discipline, new public administration, Theories of public administration.
  • Concepts of power, authority, legitimacy, responsibility and delegation.
  • Principles of organization: Hierarchy, Span of control and unity of command
  • Functions of management, Corporate governance and social responsibility
  • New dimensions of public management, management of change.
  • Aptitude and foundational values of civil services: integrity, impartiality, and non partisanship, dedication to public service, relationship between generalists and specialists.
  • Legislative & Judicial control over administration: various methods and techniques of legislative & judicial control.
  • Administrative setup, administrative culture in Rajasthan: Governor, Chief Minister, Council of Ministers, State Secretariat and Chief Secretary.
  • District administration: organization, role of District Collector and Superintendent of Police, Sub-divisional and Tehsil administration.
  • Development Administration: Meaning, Scope and Characteristics.
  • State Human Rights Commission, State Election Commission, Lokayukt, Rajasthan Public Service Commission, Public Service Guarantee Act, 2011

Unit III:  Sports and Yoga, Behavior and Law

Part A- Sports and Yoga

  • Sports Policies of India.
  • Rajasthan State Sports Council.
  • National Awards of Sports. (Arjuna Award, Dronacharya Award, Rajiv Gandhi Khel Ratna Award, Maharana Pratap Award etc.)
  • Yoga – Positive way of Life.
  • Eminent Players of India.
  • First Aid in Sports.
  • Participation of Indian Atheletes in Olympics and Para-Olympic Games.

Part B – Behavior

  • Intelligence: Cognitive intelligence, Social intelligence, Emotional intelligence, Cultural intelligence and Howard Gardner’s theory of multiple intelligence.
  • Personality: Psychoanalytical theories, Trait and Type theories, Determinants of personality and Assessment of personality.
  • Learning and Motivation: styles of learning, Models of memory, causes of forgetting. Classification and types of motives, Theories of work motivation, Assessment of motivation
  • Meeting Life Challenges: Stress: Nature, type, Sources, Symptoms, Effects, Stress Management, Promotion of Positive health and well being.

Part C-Law

  • Concepts of Law: Ownership and possession, Personality, Liability, Rights and Duties.
  • Contemporary Legal issues: Right to information, Information technology law including cyber laws (concepts, purpose, prospects), Intellectual Property Rights (concepts, types, purpose, prospects)
  • Crimes against Women and Children: Domestic Violence, Sexual Harassment the work place, the protection of children from sexual offenses Act 2012, Laws related to child labour.
  • Important Land Laws in Rajasthan: Rajasthan Land Revenue Act, 1956; Rajasthan Tenancy Act, 1955

RAS Mains Syllabus: General Hindi and General English:RAS mains Paper IV

RAS mains Paper IV shall include 2 units:

  • Unit I: General Hindi
  • Unit II: General English

Each of the above units includes parts A, B, C..and so on.

Unit I: General Hindi

भाग अ- (अंक 50)

  • संधि एवं संधि-विच्छेद – दिए हुए शब्दों की संधि करना और संधि-विच्छेद करना।
  • उपसर्ग – सामान्य ज्ञान, उपसर्गों से शब्दों की संरचना तथा शब्दों में से उपसर्ग एवं शब्द पृथक् करना
  • प्रत्यय – सामान्य ज्ञान, दिए हुए प्रत्ययों से शब्द बनाना और शब्दों में से शब्द एवं प्रत्यय पृथक् करना
  • पर्यायवाची शब्द
  • विलोम शब्द
  • समश्रुत भिन्नार्थक शब्द–दिए हुए शब्द-युग्म का अर्थभेद वाक्यांश के लिए सार्थक शब्द शब्द शुधि। वाक्य शुधि
  • मुहावरे- मुहावरों का वाक्य में सटीक प्रयोग
  • कहावत/लोकोक्ति-केवल भावार्थ
  • पारिभाषिक शब्दावली- प्रशासन से संबंधित अंग्रेजी शब्दों के समानार्थ हिन्दी

भाग ब- (अंक 50)

  • संक्षिप्तीकरण – गद्यावतरण का उचित शीर्षक एवं लगभग एक-तिहाई शब्दों में संक्षिप्तीकरण (गद्यावतरण की शब्द सीमा लगभग 100 शब्द)
  • पल्लवन – किसी सूक्ति, काव्य पंक्ति, प्रसिद्ध कथन आदि का भाव विस्तार (शब्द सीमा–लगभग 100 शब्द)
  • पत्र-लेखन – सामान्य कार्यालयी पत्र, कार्यालय आदेश, अर्धशासकीय पत्र, अनुस्मारक
  • प्रारूप-लेखन – अधिसूचना, निविदा, परिपत्र, विज्ञप्ति
  • अनुवाद – दिए हुए अंग्रेजी अनुच्छेद का हिंदी में अनुवाद।

भाग स- (अंक 20) RAS MAINS SYLLABUS

  • किसी सामयिक एवं अन्य विषय पर निबंध लेखन (शब्द सीमा लगभग-250 शब्द)

Unit: II General English (Total marks 80)

Part A- Grammar & Usage (20 Marks)

RAS mains syllabus of Grammar includes following topics:

  • Correction of Sentences: 10 sentences for correction with errors related to: Articles & Determiners
  • Prepositions
  • Tenses & Sequence of Tenses
  • Modals
  • Voice- Active & Passive
  • Narration- Direct & Indirect
  • Synonyms & Antonyms
  • Phrasal Verbs & Idioms
  • One Word Substitute
  • Words often Confused or Misused

Part B- Comprehension, Translation & Precis Writing (30 Marks)

  • Comprehension of an Unseen Passage (250 Words approximately):
    • 05 Questions based on the passage.
    • Question No. 05 should preferably be on vocabulary.
  • Translation of five sentences from Hindi to English.
  • Precis Writing (a short passage of approximately 150-200 words)

Part C- Composition & Letter Writing (30 Marks)

  • Paragraph Writing- Any 01 paragraph out of 03 given topics (approximately 200 words)
  • Elaboration of a given theme (Any 1 out of 3, approximately 150 words)
  • Letter Writing or Report Writing (approximately 150 words)

सामान्य अध्ययन की तरह आप सामान्य हिंदी और सामान्य अंग्रेजी के लिए भी लिख लिखकर नोट्स बनाएं और इनकी अहमियत भी किसी भी दृष्टि से आप कम मत आंकना… हिंदी में गद्यांश ,पल्लवन, पत्र लेखन और निबंध की ड्राफ्टिंग तभी अच्छी हो पाएगी और आप बहुत अधिक अंक तभी कर पाएंगे जब आप पत्र लेखन के एक-एक प्रारूप को 10 -10 बार लिखेंगे..

  • RAS MAINS exam SYLLABUS …RAS के पेपर और RAS MAIN SYLLABUS का विहंगम अवलोकन करने पर आप देखोगे और समझ जावोगे कि अब RPSC EXAM PATTERN बदल चुका है.. अब वो रटे रटाए जवाब नहीं चलने हैं… Syllabus को सबसे ध्यान में रखते हुए मैं आपको RAS MAINS के लिए कुछ सुझाव देना चाहता हूँ::
  • RAS MAINS Syllabus के राजस्थान GK के लिए मैं आपको हिंदी ग्रंथ अकादमी की पुस्तकें, राजस्थान बोर्ड द्वारा प्रकाशित पुस्तकें और जनसंपर्क निदेशालय द्वारा प्रकाशित सुजस को पढ़ने की सलाह दूँगा…अर्थव्यवस्था के लिए लक्ष्मीनारायणनाथूरामका पुस्तक पढ़ने के लिए आग्रह करना चाहूँगा… राजस्थान का इतिहास ,कला ,संस्कृति ,राजस्थान का भूगोल , की सामान्य समझ और पकड़ बनाने के बाद में राजस्थान सरकार द्वारा प्रकाशित विविध literarure पढ़ने की सलाह देना चाहूँगा जिसमें मासिक सुजस और वार्षिकी उल्लेखनीय हैं… आप RAS MAINS हेतु pvt. Publisher की पुस्तकों की बजाय राजस्थान सरकार द्वारा प्रकाशित सामग्री पर ज्यादा भरोसा करें..राजस्थान सरकार की विभिन्न वेबसाइट और विविध विभागों की वेबसाइटों से govt. Scheme और विविध update को पढ़ें.. इससे आपकी govt स्कीम और govt. Programe की समझ विकसित होगी.. …
  • भारत का संविधान हेतु Mलक्ष्मीकांत बेस्ट है और कुछ chapter जो इस पुस्तक में नहीं है उसके लिए B. L. FADIA को पढ़ सकते हैं…
  • इतिहास के लिए आप NCERT पढ़ सकते हैं और नेशनल मूवमेंट पर फोकस करते हुए स्पेक्ट्रम सीरीज की बुक पढ़ सकते हैं.. विश्व इतिहास हेतु N. C. विश्नोइ ,आशीर्वाद publication पढ़ें जो बेसिक guide है. समसामयिक मुद्दों की तैयारी के लिए आप प्रतियोगिता दर्पण या सिविल सर्विसेज क्रॉनिकल या दृष्टि की मदद ले सकते हैं… Current Issues के लिए नेशनलन्यूज़ पेपर के एडिटोरियल जरूर पढ़ें….
  • भारतीय अर्थव्यवस्था के लिए आप PD का विस्तृत और बहुपयोगी विशेशांक पढ़ सकते हैं… समझ विकसित करने हेतु NCERT पढ़ें..
  • भारत का भूगोल और विश्व भूगोल के लिए आप महेश वर्णवाल की पुस्तक पढ़ सकते हैं और अतिरिक्त सामग्री के लिए आप एनसीईआरटी की मदद भी लें.
  • Art and culture के लिए भी स्पेक्ट्रम सर्वोत्तम है…science and technology के लिए विवास पैनोरमा या NCERT या tata macgraahill पढ़ सकते हैं…
  • स्पोर्ट, law, व्यवहार, sociology और योग ले लिए किसी guide की मदद ले सकते हैं….
  • पब्लिक एडमिनिस्ट्रेन के लिए राजकुमार कस्वां की पुस्तक या B. L. FADIA की हेल्प ले सकते हैं..
  • Philoophy और ethics के लिए delhi के किसी रेपुट्टेड कोचिंग के notes की हेल्प ले सकते हैं..
  • हिंदी हेतु dr. राघवप्रकाश सर्वोतम है.. निबंध हेतु tata macgraahill की निबंधकोष पढ़ सकते हैं.
  • General English के लिए B. K. Rastogi पढ़ सकते हैं…

BOOKS for RAS mains exam English medium….

  • Modern India by Rajiv Ahir
  • National Movement by Bipan chandra
  • World history :IGNOU
  • Rajsthan history by RBD
  • Rajasthan Economy by L. N. Nathuraamka
  • Rajasthan Economy State text book by board
  • Indian economy by ramesh singh
  • Sociology by NCERT BOOKS
  • RBD Sociology
  • RBD Acounting and auditing Or Rajasthan board books
  • Ethics by TMH or arihant books or ARC forth report
  • Science by ashok kumar singh Or vivash panormaa
  • Rajasthan Geography by Dr. bhalla
  • Indian polity by M. Laksmikant TMH
  • Hindi by raghav prakash
  • English by B. K. Rastogi

How to prepare for RAS MAINS

  • RAS mains exam preparation के लिए सबसे पहले RAS Mains के syllabus का अनालिसिस करो.
  • RAS Mains का पैटर्न समझो और पिछले सालों के पेपर का विश्लेषण करो और रणनीति बनावो..
  • स्वयं के नोटस बनावो ताकि आसानी रहे पढ़ने में..
  • RAS mains exam के हर टॉपिक को लिख लिख कर अभ्यास करो…
  • RAS Toppers की answer sheet पर नज़र डालें और देखें की उनके RAS Mains answer writing में क्या खास है…
  • RAS mains exam preparation के लिए UPdate रहना जरूरी है..
  • RAS mains exam Preparation के लिए अच्छे ग्रुप में तैयारी करें जो positive thoughts वाला और उचित रणनीति से तैयारी कर रहा हो..
  • Mock test जरूर दें RAS mains preparation के दौरान… U MAY READ MORE RAS Study Material, GS Notes for RAS Pre & Mains Exam – Drishti IAS

RAS mains preparation पर आप और कुछ जानना चाहते हैं तो अपनी राय बताएँ ताकि हम ras mains. Preparation पर और आलेख लिख सकें…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

RECENT POSTS

RAS MAINS EXAM PREPARATION2021 / RAS MAIN EXAM SYLLABUS

ras mains answer writing
RAS Mains...
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RECENT POSTS